Sunday, August 9, 2009

Yahudi dan Kita

Assalamualaikum semua...

selamat kembali bersiaran,
sudah lama kita tidak bersama,
mungkin masing-masing punya laluan sendiri,
punya ehwal yang perlu dibereskan gamaknya,
namun yang menyatukan kita hanya Dia,
telah ditakdir kita bertemu kembali detik ini,
saat sudah lama menyepikan diri ,
dengan haluan dan hala yang bukan dipersimpangan,
membawa satu post sebagai buah tangan..
terus digagahi dan dikerah segala kudrat serta bakat,
dari sang-sang panjang meruncing memulakan tari,
untuk melompat lantas menjunam,
atas kekunci arena pertampuran ,
sebagai hasil moga semua peroleh infiniti kebaikan..


Pertama sekali mohon maaf atas pendahuluan yang agak panjang , namun hujah yang dibawa InsyaAllah tidak lompong dan tidak membuat antum semua melopong. Pasti kaget saat membaca tajuk diatas. Perkataan YAHUDI kenapa perlu bersama-sama perkataan KITA ditulis , malah sebaris dan dijarakkan dengan hanya kata hubung. Hendak tahu apa signifikannya dan apa keistimewaannya serta kenapa pula boleh wujudnya sediamikian rupa, jangan malu jangan segan. Terus membaca setelah betulkan niat.

Tujuan utama post ini dicipta tiada kaitan langsung dengan Yahudi. Bukan untuk berdakwah supaya memeluk agama Yahudi yang merupakan agama Thamawi itu, tidak pula bertujuan untuk menentang dan melenyapkan kaum Yahudi dari muka bumi ini seperti propaganda Hitler. Artikel ini yang jauh lebih berkonsepkan santai mengufuk kearah pengonsian sesama keluarga lebih bersifat kekitaan yang berkait rapat dengan kita semua selaku mahasiswa dan mahasiswi perubatan dan pergigian Islam. Sangat sinonim dengan segala rutin kita dari sehari ke sehari lebih bersifat perancangan masa depan.

Saidina Umar al-Khattab dan Saidina Umar Abdul Aziz. Dua pemimpin yang mampu membawa nama mereka sehingga ke hari ini untuk dijadikan sebagai role model bagi pemimpin-pemimpin selepas mereka. Malah pemimpin bukan Islam sekalipun telah mengambil contoh pemerintahan mereka seperti Lim Guan Eng, Ketua Menteri Pulau Pinang. Dua orang yang hidup dalam situasi yang berbeza, zaman yang berbeza, keadaan masyarakat yang berbeza, kekuatan umat yang berbeza, tempat dan masa yang berbeza, kerajaan yang berbeza tetapi mempunyai satu perkara yang sama selain nama mereka iaitu aqidah serta kepercayaan yang jitu. Berpengang dengan panji Islam itu telah membawa mereka kearah kemulian. Bak kata-kata Saidina Umar al-Khattab, " kita kaum yang dimuliakan dengan Islam dan jangan kamu mencari kemulian selain darinya". Sengaja buat pembuka , kita mengenang kembali sirah Umarain ini.

Kebelangan ini semua pasti sibuk dengan pelbagai program yang diadakan termasuk yang porpular iaitu pilihan raya dan mesyuarat agung tahunan (AGM ). Baik bagi persatuan induk Jordan iaitu MPPM, persatuan zon iaitu PERMAI mahupun persatuan-persatuan negeri iaitu BKAN bagi negeri masing-masing.

Dengan kesempatan ini tahniah dan takziah diucapkan kepada semua yang terpilih untuk memegang jawatan sebagai pemimpin . Tidak kira AJK bagi unit - unit MPPM , AMT PERMAI kepada setiausaha agung dan timbalan setiausaha agung serta ME PERMAI bagi JKK PR, JKK MP dan JKK PMK. Tidak lupa juga kepada ajk-ajk bagi semua JKK yang baru dilantik.
Dalam BKAN negeri pula , YDP setakat ini tiada lagi insyaAllah selepas ini mungkin akan wujud kerana sinar-sinar telah nampak sedikit sebanyak dalam kalangan kita bagi BKAN yang masih belum mengadakan AGM. Turut diucap kepada YDPah,kita sudah ada tetapi mungkin akan berlaku penambahan, insyaAllah. Tidak dilupa juga kepada semua AMT BKAN walaupun ada yang kedua-dua pihak daripada keluarga kita sebagai contoh bendahari KMKJ dan timbalannya dan lain-lain.

Mengapa tahniah dan mengapa pula takziah? Perlukah diterangkan? Rasanya sudah terang lagi bersuluh. Tanpa perlu dihurai dengan frasa yang lain sudah memadai bagi menembus akal mahasiswa mahasiswi perubatan dan pergigian Islam di Jordan ini, insyaAllah. Moga-moga dengan taklifan dan mandat yang diserahkan tersebut mampu menjadikan ia sebagai satu batu loncatan serta lorong untuk dijadikan satu medium bagi pelincir dan pemudah kita menegakkan syiar Islam yang sedang kita bawa dan perjuangkan selama ini.


"Taklifan, Amanah, Tanggungjawab, Komitmen, Jawatan, Tugasan..."

Apa ini sebenarnya....
Adakah sama ....
Atau sekadar ejaan dan sebutan yang memisahkan mereka..
Apa kaitannya dengan kita..
Atas tujuan apa perkataan ini disusun rapi sebaris...
Adakah perlu untuk aku kisah dengan setiap perkataan tersebut..
Atau hanya melihat sebagai satu perkara biasa...


"Sesungguhnya Allah memerintahkan kamu untuk memberikan amanah kepada ahlinya. "
- Surah An-Nisa' : 58

Cukuplah satu kalam Ilahi menjadi penggegar tulisan ini;

Ingatlah, bahawa Allah tidak akan memberi kita bebanan tersebut jika kita tidak mampu. Dalam erti kata lain bebanan itu bukanlah diluar tahap kemampuan kita .Sesungguhnya apa yang dibebankan kepada kita adalah mengikut kepada kemampuan kita.
Sang pencipta tidak akan menyusahkan hamba-hambanya. Kerana Dialah yang mengurniakan kemampuan tersebut.

Tetapi perlu diingat,

Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanah kepada langit, bumi dan gunung-ganang, maka semuanya enggan menerima amanah itu dan mereka khuatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanah itu oleh manusia, sesungguhnya manusia itu amat zalim & bodoh.
- Al-Ahzab : 72

Bak kata Imam Ghazali " Sesungguhnya perkara yang paling berat adalah AMANAH" Perkara ini acap kali diulang dan diulas. Jadi tidak perlu untuk kita hurai dengan panjang kerana cukup ia sebagai peringatan.

Berbalik kepada tajuk. Kita dan Yahudi. Bunyi agak janggal dan kurang masuk dengan apa yang dibincangkan setakat ini. Biar kita tengok apa signifiklink
annya ?

Kita lihat kembali sirah Yahudi kotemporari bermula dari mana sebenarnya. Semua tahu, tidak pernah wujud satu nagara khas untuk menempatkan kaum mereka di muka bumi yang fana inisejak dari dahulu kala lagi. Apa falsafah yang mereka pegang dan apa pula pegangan mereka sehinggakan negara haram Israel semakin hari semakin luas dari segi peta geografinya.

Bagaimana proses untuk mengumpul dan sebelum itu meyakinkan semua orang Yahudi yang menumpang serta berpeleseran di serata dunia ini boleh tercetus. Walhal telah wujud dua golongan yang dominan ketika itu iaitu golongan yang lebih mementingkan keduanian yang bersifat materialistik manakala suatu golongan lagi adalah golongan alim yang lebih mengejar keagamaan dalam setiap urusan.

Agak mustahil dua golongan yang sudah pasti hala tujunya berlainan dapat disatukan. Inilah yang
berjaya dilakukan oleh mereka demi mengejar cita-cita masing-masing berpandukan satu kepercayaan yang jitu serta berpaksikan beberapa keperluan atau misi yang secara kebetulan dapat diseragamkan bagi meyakinkan hala tuju masing-masing tidak terpesong.

Kepercayaan yang satu iaitu Yahudi itu sendiri telah dijadikan agama dan bangsa tanpa menidakkan bangsa atau dahulunya bani Israel itu sendiri dengan beberapa prasyarat. Dua golongan ini telah menyenaraikan beberapa persamaan platform untuk mereka merealisasikan impian masing-masing antaranya mewujudkan negara Israel Raya dan ingin membagunkan Haikal Sulaiman diatas keruntuhan Masjidil Aqso.

Bukan semua perkara kita perlu pandang buruk kepada kaum Yahudi ini. Bukan semua perkara kita tidak boleh mengikut jejak Yahudi ini. Justeru, marilah kita mengambil sedikit contoh ini untuk dijadikan sebagai pedoman dan seterusnya diaplikasi dalam rutin kita seharian.

Jangan cakap kosong saja. Kalau sebelum ini kita sering katakan ingin memperjuangkan Islam dan ingin mengembalikan kegemilangan Islam itu sendiri. Mana langkah mulanya?
Bagaimanakah kebersamaan ahli Permai itu dapat diwujudkan kalau kita yang merupakan lebih kurang 15 peratus daripadanya tidak dapat mewujudkan kebersamaan itu terlebih dahulu. Marilah kita kembali bersatu duduk untuk mewujudkan kebersamaan bagaikan sebuah keluarga walaupun kita telah memegang tampuk pemerintahan dalam berlainan persatuan ataupun kita telah melancarkan kempen besar-besaran buat berlainan calon tetapi biarlah pegangan tersebut kembali menjadikan kita satu.

Kita boleh menyebut pelbagai perkataan termasuk Ukhwah dan sebagainya, namun biarlah pegangan kita iaitu aqidah kita menyatukan untuk kita mewujudkan kebersamaan sesama kita secara tidak langsung mewujudkan satu sinergi dalam perjuangn untuk memegang panji-panji Islam demi meneruskan perjuangan Rasulullah megembalikan kegemilangan Islam. Jika bukan kita, siapa lagi yang akan memulakannya. Ingatlah suatu kejayaan yang memerlukan jutaan usaha bermula dengan langkah yang pertama.

~RACS~

0 Respon:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More